Probíhá připojování k serveru.

Spojení se serverem bylo přerušeno z důvodu neaktivity nebo chyby spojení. Prosím obnovte stránku.

Připojení k serveru odmítnuto. Prosím obnovte stránku.


Bereme dron na cesty

V současné době, kterou charakterizují všudypřítomné technologie, můžete v jednom okamžiku pořídit fotku, ze které se tají dech, a v dalším ji sdílet s blízkými vzdálenými tisíce kilometrů. Drony možnosti focení a natáčení značně rozšiřují, tak kdo by je chtěl nechat doma?

Balíme dron do letadla

Pravidla přepravy elektroniky na palubě letadla určují organizace ICAO a IATA.

Baterie

Stejně jako většina drobné elektroniky, mobilní telefon, chytré hodinky, notebook, bezdrátová sluchátka, powerbanka, e-cigareta apod., i drony obsahují lithiové baterie (Li-Ion nebo Li-Po), které mohou být potenciálně nebezpečné. Z tohoto důvodu jednotliví letečtí přepravci upravují podmínky, za kterých je dovoleno s dronem cestovat. Je vhodné si před každým letem informace ověřit na stránkách konkrétní letecké společnosti. U většiny aerolinek platí, že:

  • Lithiové baterie do 100 Wh si smíte vzít na palubu, resp. do příručního zavazadla.
  • Lithiové baterie od 100 do 160 Wh potřebují povolení k přepravě v letadle. Jedná se zpravidla o větší zařízení jako například el. invalidní vozíky.
  • Lithiové baterie nad 160 Wh do letadla nesmí vůbec.

Kapacitu baterie si můžete sami spočítat.
(Volty) x Ah (Ampérhodiny) = Wh (Watthodiny)
Tedy například pro DJI Mavic Air: 11,5 V x 2375 mAh (2,375 Ah) = 27, 43 Wh

Best practice

Naprostá většina osobní elektroniky včetně dronů obsahuje baterie s výdrží pod 100 Wh, a jsou tedy způsobilé letecké přepravy. Doporučujeme předem oddělit od dronu vrtule a umístit je jako předměty s ostrými hranami do odbavovaného zavazadla. Poté vyjmout baterie z těla dronu a bezpečně je zabalit do příručního zavazadla. K tomu lze např. využít speciálně určené pytle na baterie, které chrání jak baterie samotné, tak i okolní prostředí před případným vznícením.

Před kontrolou vyndejte dron i baterie z příručního zavazadla a spolu s další elektronikou je umístěte do určené přepravky. Zaměstnance bezpečnostní kontroly raději upozorněte na přítomnost baterií, můžete tak předejít případnému vysvětlování.

I z těchto pravidel však existují výjimky. Některé aerolinky, např. společnost Emirates, neumožňují přepravu dronu v kabinovém zavazadle a nařizují ponechat vypnutou elektroniku i s baterií (pouze do 100 Wh) v zavazadlovém prostoru. Při cestování s jinými přepravci byste v takové situaci byli pravděpodobně vyzváni k vyjmutí baterií a jejich přemístění do kabinového zavazadla. Další výjimku z výše uvedeného představují i pravidla pro cestování s drony se společností Ryanair. Ta totiž umožňuje přepravu v kabině zařízení s bateriemi o kapacitě až 160 Wh.

Cestujeme s dronem po světě

Jakkoli cestování s dronem zní lákavě, ne ve všech oblíbených destinacích vítají drony s otevřenou náručí. Do některých zemí mají zcela zákaz vstupu, někde je zakázáno dron i vlastnit a v některých zemích mohou dron zkonfiskovat hned po příletu.

Pravidla platná v jednotlivých zemích můžete najít na následujících webech (DronRules, JARUS, ICAO, DronRegulation, UAVCoach, DroneMade, Drone traveller), stejně tak jsou uvedena i např. na Google maps. Některé informace však nejsou zcela přesné, a proto vždy doporučujeme si pravidla ověřit u konkrétní autority - Úřadu pro civilní letectví příslušného státu (angl. CAA).

Ve většině případů, lze očekávat alespoň jeden ze čtyř následujících přístupů k létání s bezpilotními systémy:

1Pravidla pro drony stát nezveřejnil.

Stát nevydal pravidla přímo pro provoz dronů a létání samotné není nikterak omezeno. Zkušený cestovatel si i přes to musí dát pozor na to, co se svým dronem zamýšlí. S dronem vybaveným kamerou tak sice v zemi bez konkrétních pravidel létat můžete, ale určitě bude problém létání např. nad vojenskými objekty. Pokud vezmeme v potaz celý svět, bude do této varianty spadat asi nejvíce zemí.

2Pravidla jsou v zemi upravena jen částečně.

V podstatě se jedná o soubor pravidel, která je třeba dodržet, ale nejsou ustanovena v konkrétním leteckém zákoně či předpisu. V současnosti upravuje pravidla pro provoz dronů přibližně 25 % států na světě.

3Létání s drony je úplně zakázáno.

V některých zemích, jako je například Maroko nebo Tunis je létání s dronem zakázáno nebo je pro turistu téměř nemožné získat povolení. V Egyptě je dron považován za vojenské zařízení a je zakázáno ho dokonce i vlastnit.

4Pravidla jsou jasně stanovena a provoz dronů je regulován.

V Evropské unii platí jednotná harmonizovaná pravidla, nicméně i ta mohou být jednotlivými členskými státy do jisté míry upravena různým způsobem. I v případě, že plánujete létat u některého z našich nejbližších sousedů, je vhodné zkontrolovat tamní pravidla. V USA bylo v roce 2016 uveřejněno nařízení o malých UAS, tzv. Part 107, které stanovuje maximální výšku letu na 120 metrů nad zemí (stejně jako tomu je v EU).

Specifikem USA je systém LAANC, který umožňuje autorizaci letů pomocí aplikace. V aplikaci jsou zveřejněny gridy vymezující zóny pro lety dronů v malých výškách.

V letectví vždy platí „safety first“ tedy „bezpečnost především“. Z našich zkušeností na cestách doporučujeme zdržet se létání ve velkých městech, nad davy lidí obecně, ať již je to v centrech měst nebo na plážích. Zvláštní opatrnosti dbejte také u staveb, které by mohly spadat pod bezpečnostní složky daného státu a samozřejmě nelétejte v blízkosti letišť.